1940-1951
|
De oorlog grijpt hem sterk aan. Dat is in zijn werk te zien. Hij laat zich inspireren door kunstenaars als James Ensor en Frans Masereel. In deze periode voorziet hij in zijn levensonderhoud door het geven van schilder- en tekenlessen. Voor de VARA en de AVRO is hij op de radio te horen als hoorspelacteur. |
Naakt in stad, schilderij, ca. 1940 Geïnspireerd door een houtsnede van Frans Masereel |
Canadees bivak in de Achterhoek, schilderij, 1945 collectie Legermuseum |
|
Onschuld, schilderij, 1946 |
Zelfportret, schilderij, ca. 1947 |
In 1947 laat hij zijn atelier veilen en ruilt hij zijn huis voor een boot: de Amanda. Het schip is ingericht als woon- en werkruimte met atelier en tentoonstellingszaaltje. Het reisdoel is Bali. |
|
Wie zijn Zuidelijke landschappen bekijkt, begrijpt dat Hamel, die zich zoolang in ons land opgesloten heeft gevoeld, er heftig naar verlangt zijn wieken weer eens wijder uit te slaan. |
Wie het persoonlijke van deze schilder eenmaal ontdekt heeft, vindt het in de best geslaagde producten, steeds krachtig terug, getuigend van een grote liefde voor mensen en natuur en een opgewekte geest. |
Gezicht op Venlo, schilderij, ca. 1949 |
Met zijn gezin vertrekt hij in het voorjaar van 1948 vanuit Hilversum naar het zuiden. Onderweg legt de Amanda aan in steden als Utrecht, Gorinchem en Nijmegen. In Maastricht strandt de boot met motorpech. |
Schip op de Rijn, gouache, ca. 1949 |
Rijn bij Arnhem, gouache, ca. 1949 |
Maas bij Maastricht, gouache, 1949 |
Eind jaren veertig portretteert hij de beroemde Italiaanse clowns De Bario’s. Een voor een komen ze aan boord van de Amanda om geschilderd te worden. |
|
In 1949 vaart hij terug naar Seinpost (Scheveningen). Hij huurt een atelier in Den Haag. Jack Hamel overlijdt op 13 januari 1951 in Den Haag. Jack Hamel was een zeer begaafd en knap schilder. Zeer goede portretten en landschappen in vreemde landen, zowel als in het onze, zullen zijn naam hoog houden. Hij had een brede allure, en ik herinner mij van hem riviergezichten die tot de beste behoren van de moderne tijd. Cornelis Veth in de Haagsche Courant, 16 januari 1951 |
Staand naakt, schilderij, 1950 |